Partner serwisu
Tylko u nas
21 czerwca 2019

Blok jak cztery obwodnice. Rozmowa z Krzysztofem Bednarzem, Prezesem Zarządu Grupy Azoty Zakładów Azotowych „Puławy” S.A.,

Kategoria: Artykuły z czasopisma

– Nowy blok energetyczny na węgiel kamienny o mocy 100 MWe zostanie wybudowany na terenie zakładowej elektrociepłowni. Realizacja inwestycji w formule „pod klucz” potrwa 36 miesięcy, a jej szacunkowy koszt to 1,2 mld zł. Stanowi on blisko 4-krotność wybudowanej i oddanej w minionym roku obwodnicy puławskiej – podkreśla  dr Krzysztof Bednarz, Prezes Zarządu Grupy Azoty Zakładów Azotowych „Puławy” S.A., który mówi również o swoich doświadczeniach związanych z zarządzaniem.

•    Przypomina pan sobie zdarzenie, które zmieniło pana podejście do zarządzania ludźmi?

To było ponad dwadzieścia lat temu, na początku mojej ścieżki zawodowej. Byłem wówczas specjalistą w biurze zarządu w średniej wielkości spółce akcyjnej, przygotowywaliśmy się do walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Ustalony przez zarząd porządek obrad należało zamieścić w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, wnosząc opłatę w siedzibie sądu za każde słowo. Sprawa była więc banalna. Jednak po powrocie z sądu mój bezpośredni przełożony – prezes spółki – zapytał, czy pamiętałem o zamieszczeniu dodatkowego punktu porządku obrad, o którym powiedział mi podczas szybkiego spotkania gdzieś na korytarzu firmy poprzedniego dnia. Odpowiedziałem zgodnie z prawdą, że nie.

•    Co się wtedy wydarzyło?

Doskonale pamiętam jego odpowiedź: „Jest godzina 13.00. Do 15.00 czynny jest sąd. Da pan radę. Czekam do godziny 16.00”. Po powrocie z sądu, podczas rozmowy z prezesem usłyszałem: „Wiedziałem, że się panu uda”. Przyznam, że spodziewałem się zupełnie, zupełnie innej reakcji. Dodam też, że nigdy później nie nawiązał do tego wydarzenia.

•    Jak ta sytuacja wpłynęła na pana?

Kilka lat później byłem kierownikiem zakładu w innej spółce. Zdarzyło się, że mistrz zmienił harmonogram produkcji, co wywołało pewne konsekwencje u naszego odbiorcy. Poinformowałem tego pracownika podczas rozmowy w cztery oczy, aby takie działanie nie powtórzyło się więcej. Nie trzeba było jednak długo czekać, aby sytuacja ponownie się zdarzyła… Poprosiłem wówczas mistrza do mojego biura, gdzie otrzymał propozycję: albo go zwalniam, albo sam podpisze wypowiedzenie in blanco bez podawania daty. Wybrał drugą opcję. Powiedziałem, że wypowiedzenie to trzymam do ewentualnego „następnego razu”.

•    I zdarzył się „następny raz”?

Kilka miesięcy później. Wpisałem więc datę i zaniosłem wypowiedzenie do kadr – pracownik odszedł z firmy na własne życzenie. Ale wróćmy do pani pierwszego pytania… To doświadczenie sprzed 20 lat nauczyło mnie, jak ogromne znaczenie ma podmiotowe traktowanie ludzi. Można wprawdzie pokazać podwładnemu „swoją wyższość”, władzę, jednak na pewno nie zmotywujemy go tym do realizacji celów. Można też pokazać, że mimo popełnionego błędu jest on nadal ważny dla organizacji i dla zwierzchnika. Z doświadczenia wiem, że przy takim podejściu menedżera zarówno lojalność, jak i zaangażowanie pracownika zdecydowanie wzrastają. Choć, niestety, nie w powyższym przypadku…

•    Te doświadczenia sprzed lat mogą być pomocne teraz, bo przecież przed państwem ważny projekt, jakim jest budowa bloku energetycznego w Puławach.

W postępowaniu przetargowym na generalnego wykonawcę projektu „Budowa Bloku Energetycznego na paliwo węglowe” wybrano konsorcjum Polimex Mostostal, Polimex-Energetyka i SBB Energy. Spośród wszystkich oferentów właśnie to konsorcjum w najwyższym stopniu spełniało wymogi. Zatem nowy blok energetyczny na węgiel kamienny o mocy 100 MWe zostanie wybudowany na terenie zakładowej elektrociepłowni. Realizacja inwestycji w formule „pod klucz” potrwa 36 miesięcy, a jej szacunkowy koszt to 1,2 mld zł. Stanowi on blisko 4-krotność wybudowanej i oddanej w minionym roku obwodnicy puławskiej.

•    Kiedy rozpoczną się pierwsze prace?

Zawarcie umowy z wykonawcą będzie możliwe dopiero po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych i planowane jest na trzeci kwartał 2019 roku – wtedy też zakładamy, że rozpocznie się budowa. Rozruch może nastąpić na przełomie 2021 i 2022 r.

NASTĘPNA STRONA

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ