Partner serwisu

Być trendy w chemii

Kategoria: XIX Sympozjum Naukowo-Techniczne Chemia 2013

Konkurencyjność rafinerii
– Konkurencyjność to dobre odczytanie trendu przyszłości – mówił Krystian Pater. – Rozbudowa mocy petrochemicznych, łańcucha wartości w kierunku przetworzenia benzyn w paraksylen i PTA – to dzisiaj daje nam szanse konkurencyjności rafinerii wobec innych podmiotów. Schemat technologiczny zakładu w Płocku – powiązanie z częścią petrochemiczną jest naszą przewagą wobec konkurencji. Przyszłościowo konkurencyjność zbudujemy poprzez zagospodarowanie ciężkich pozostałości przerobu oraz instalację oczyszczania spalin razem z energetyką gazową w Płocku – argumentował przedstawiciel ORLEN-u.

HENRYK MALESA
dyrektor ds. sprzedaży Lurgi S.A.

Z kolei o tym, że trudno mówić o konkurencyjności z powodu szybko zmieniających się przepisów i trendów rynku mówił Henryk Malesa, dyrektor ds. sprzedaży Lurgi: – Przypomnijmy sobie o biopaliwach, które kiedyś były „na topie” inwestycji i technologii. Dzisiaj bardziej jesteśmy zainteresowani produktami naftowymi i dalszym ich przerobem – tłumaczył.
Prezes Sokołowski przypominał o trudnych wyborach, przed którymi jeszcze w latach 90. stanęła gdańska rafineria: – Po zmianach gospodarczych w kraju nie wiadomo było, w jakim kierunku podąży konsumpcja paliw: czy w kierunku amerykańskim, czy francuskim – tzn. w stronę benzyn, czy w kierunku diesla. Dokonaliśmy trafnego wyboru i podjęliśmy dobrą decyzję o budowie hydrokrakingu dla lżejszych i kolejnego dla cięższych frakcji. Teraz posiadamy dobre dopasowanie do struktury rynku, a zatem przewagę konkurencyjną którą wykorzystujemy – podkreślił. Marek Sokołowski wspomniał również, że podczas jednego z sympozjów europejskich wskazywano kiedyś rafinerię z Gdańska jako obiekt do zamknięcia, ponieważ był narażony na konkurencję od strony morza. – Byłem wówczas bardzo zdziwiony. Traktowano wschodnie rafinerie jako produkujące nieefektywnie i mające wysokie koszty. Wtedy uznałem, że nie wolno patrzeć tylko na rynek Polski, a trzeba dorównać do najbardziej efektywnych rafinerii europejskich, spojrzeć na globalny rynek paliwowy – zaznaczył wiceprezes Grupy LOTOS.

DAN IEL BETKE
prezes zarządu Operator Logistyczny Paliw Płynnych

Bo do tanga trzeba dwojga
Dyskusję o wyzwaniach w logistyce ropy i paliw płynnych w Polsce rozpoczął Daniel Betke, prezes zarządu OLPP: – Łańcuch logistyczny to nie tylko dostawy ropy, to również kwestie dostaw innych paliw. Od dłuższego czasu mówi się o rurociągu łączącym Polskę z Białorusią. I choć prace projektowe rozpoczęły się kilkadziesiąt lat temu, to do dziś rurociąg nie powstał. Żeby wybudować taką infrastrukturę logistyczną musimy mieć po jednej stronie dostawcę, a po drugiej odbiorcę – tłumaczył.

ROBERT GWIAZDOW SKI
prezydent Centrum im. Adama Smitha

– Jednak z Białorusi ten olej napędowy kupujemy, tylko inaczej się nazywa – żartował Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum Adama Smitha. – To jest dowód na to, że potrafimy „współpracować”. Jak jest do osiągnięcia jakiś cel ekonomiczny, wszystko da się zrobić. Dajcie pełnomocnictwo, a dokończymy ten rurociąg – śmiał się Gwiazdowski.
Prezes OLPP argumentował brak opłacalności budowy rurociągu: – Posiadamy bazę, w której możemy przyjąć każdą ilość paliwa z Białorusi. Wybudowanie samego rurociągu z granicy białoruskiej i wykorzystanie tego przepustu to jeszcze nie wszystko. Do rurociągu i przepustu należałoby wtłoczyć odpowiednią ilość paliwa, aby w ogóle eksploatowanie tej „rury” było w jakikolwiek sposób opłacalne dla obu stron.
Absurdalne jest budowanie omawianego rurociągu również dla Andrzeja Szczęśniaka: – Patrząc z polskiego zaścianka, myśląc o naszych interesach – jak budować końcówkę rurociągu dla białoruskiej rafinerii, która ma ropę po 25$? Mają tanią rosyjską ropę, i rozmaite formy dofinansowania tego biznesu. My wybudujemy taki „kurek”, a co będzie potem z naszymi rafineriami? – pytał.


Inwestycje krajowe
Sporo miejsca w debacie zajął temat inwestycji. – Ja trzymam kciuki – mówił prezydent Centrum Adama Smitha – bo kilka nowych projektów w kraju przydałoby się zrobić. – Inwestycje mają to do siebie, że muszą na siebie zapracować z odpowiednią stopą zwrotu. Więc dlaczego banki nie mogą dziś udzielić kredytów na inwestycje? – pytał. – Bo gdy w inwestycjach będą brały udział spółki pt.: „Inwestycje Rozwojowe”, to zaczną tego kredytu udzielać. Może dlatego, że banki uznają, że państwo jest wiarygodnym wspólnikiem? Banki finansujące rząd grecki też tak uważały – śmiał się Robert Gwiazdowski, dodając: – Aczkolwiek ja chemii kibicuję.
– Jak z punktu Ministerstwa Gospodarki, które nadaje kierunek polskiemu przemysłowi, wyglądają „Inwestycje Polskie”? Czy ministerstwo ma jakiś program rozwoju w oparciu o ten fundusz? Może pora się połączyć z Ministerstwem Skarbu Państwa, bo przecież idea jest jedna? – pytał Andrzej Szczęśniak naczelnika departamentu. – Temat jest poważny, brak połączenia wiele rzeczy nam opóźnia – odpowiadał Karpiński: – A mówiąc o inwestycjach… PIR już funkcjonuje. To nie jest nowy program, to powielenie pomysłu sprawdzonego we Francji czy Niemczech, który jest odpowiedzią na obejście i brak zgody UE na pomoc publiczną. Osobiście mam nadzieję, że pomysł poruszy polskie inwestycje – tłumaczył. Miłosz Karpiński, na chwilę „nakładając kapelusz” członka rady nadzorczej PERN „Przyjaźń” mówił o planach spółki: – Myślimy, że może w PERN „Przyjaźń” udałoby się coś zrobić niekomercyjnego w krótkiej perspektywie, a przyszłościowego, np. rurociąg produktowy na południe Polski z Gdańska, przy użyciu pieniędzy wykreowanych przez PIR. Pomysł pewnie nie zdobędzie taniego finansowania rynkowego, natomiast wsparty przez państwo może być pewnym sukcesem.


Dobra marka przemysłu
– Ministerstwo Gospodarki od zawsze wspierało przemysł. Był czas, że jako jedyne – podkreślał naczelnik Karpiński, mówiąc jednocześnie, że przemysł energochłonny w Polsce, bazujący na węglu, jest przyszłością tej części Europy. – Publikacje wskazują jednoznacznie: gaz łupkowy to nie tragedia świata, węgiel może mieć jakąś przyszłość, a rafinacja ropy to nie schyłkowy przemysł – wymieniał. – Do 2035 przemysł rafineryjny może mieć tylko kolejne punkty w swoim katalogu, pod warunkiem, że ściągniemy ten kaganiec, który Unia funduje nam w tym zakresie. Bo zauważmy, że w Pakistanie czy Indiach rafinerie mają się doskonale. To jest piękny biznes, który będzie nadal się rozwijał – podkreślił przedstawiciel ministerstwa.
O inwestycjach w rafinerii LOTOS mówił Marek Sokołowski: – Myślę, że w Płocku i Gdańsku będą realizowane dalsze inwestycje, niekoniecznie jedynie w rafinerie, które zwykle stanowią naturalną bazę do dalszego przerobu węglowodorów i wielu gałęzi przemysłu. W Gdańsku przygotowujemy projekt koksowania ciężkich frakcji, po jego realizacji rafineria w Gdańsku będzie rzeczywiście „zieloną”. Nie jest to duża inwestycja, ale przygotowujemy wspólnie z Grupą Azoty znacznie większy program – budowy instalacji petrochemicznych i chemicznych.
Prezes pytany, kiedy będzie rozruch tych instalacji, odpowiedział: – Za wcześnie o tym mówić. Trwa jeszcze wybór firm, które wykonają odpowiednie analizy rynkowe i technologiczne. Ambicje w Lotos -ie i Gdańsku zawsze były prorozwojowe: Program 10+, przerób 10 mln ropy i wzrost udziału w krajowym rynku paliw – to dzisiaj fakty.

PANELIŚCI

Debata „Sektor Paliwowo-Naftowy” odbyła się 23 stycznia w Płocku, podczas XIX Sympozjum Naukowo-Technicznego Chemia 2013. W dyskusji uczestniczyli: Daniel Betke – prezes zarządu OLPP; Robert Gwiazdowski – prezydent Centrum Adama Smitha; Miłosz Karpiński – naczelnik Wydziału Ropy Naftowej, Paliw Ciekłych i Międzynarodowej Agencji Energetycznej, Centrum Adama Smitha; Henryk Malesa – dyrektor ds. sprzedaży Lurgi S.A.; Krystian Pater – członek zarządu PKN ORLEN S.A.; Krzysztof Romaniuk- dyrektor ds. analiz rynku paliw, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego; Marek Sokołowski – wiceprezes zarządu, Grupa LOTOS S.A.

Fot. BMP'

Czytaj więcej w magazynie "Chemia Przemysłowa" nr 2/2013

zamów prenumeratę w wersji elektronicznej lub drukowanej

 Jak zamówić prenumeratę czasopisma drukowaną/elektroniczną

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ