Partner serwisu
25 maja 2015

Budowa Terminala Naftowego w Gdańsku zaawansowana w 67%

Kategoria: Z życia branży

- Z zadowoleniem mogę powiedzieć, że budowa Terminala Naftowego w Gdańsku jest zaawansowana w 67% i   wszystko wskazuje na to, że mimo napiętego harmonogramu będzie ukończona zgodnie z planem – z końcem 2015 r. – powiedział Włodzimierz Karpiński, Minister Skarbu Państwa.

Budowa Terminala Naftowego w Gdańsku zaawansowana w 67%

- To oznacza, że licząc od uzyskania pozwolenia na budowę, w ciągu 32 miesięcy powstanie kompletny hub morski – odpowiedź na zmianę kierunków dostaw ropy naftowej, rosnącą konkurencję i skomplikowaną sytuację geopolityczną za wschodnią granicą. Hub, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwioobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym – powiedział Włodzimierz Karpiński, Minister Skarbu Państwa podczas swojej dzisiejszej  wizyty na terenie budowy.

- Wiemy jakie znaczenie - szczególnie  dziś  - ma ta inwestycja dla Polski, dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem  rozwoju naszego kraju, regionu  i naszej firmy  – mówił  Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń” S.A.

Choć to bardzo skomplikowana, pod wieloma względami, inwestycja logistyczna  realizowana jest w  szybkim tempie. Terminy mówią same za siebie: prace projektowe nad Terminalem Naftowym w Gdańsku rozpoczęto w kwietniu 2013 roku,  budowlane ruszyły w lutym 2014 r.,  a  zakończenie robót – jest przewidziane na koniec roku 2015. Oznacza to, że w ciągu 32 miesięcy (łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę) powstanie kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m³. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową (trwa aktualnie podłączenie do ogólnokrajowej sieci rurociągów), oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i ppoż. (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m³ każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKiP.

Obecnie  wykonywana jest konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają intensywne prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach: administracyjnym, portierni, stacji trafo, akumulatorowni i pompowni ppoż. Na ukończeniu znajdują się sieci sanitarne i ppoż.  - wodna, pianowa, sanitarna i kanalizacyjna deszczowo-przemysłowa. Są też ułożone rurociągi zewnętrzne, rozpoczęto montaż rurociągów wewnętrznych i armatury. Budowane są drogi wewnętrzne i ogrodzenie.

Warto podkreślić, że budowa tego pierwszego w historii naszego kraju Terminala Naftowego jest w przytłaczającej większości realizowana przez polskie firmy: od wyłącznie krajowych biur projektowych, poprzez znaczącą (ponad 70%.) grupę dostawców -  do niemal w 100% polskich wykonawców. Łącznie, w realizację inwestycji zaangażowanych było ponad 30 polskich firm, oraz ponad tysiąc pracowników.

Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN „Przyjaźń” S.A. to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki, jak i całego regionu pomorskiego. Łączny, spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu Terminala Naftowego dla Budżetu Państwa oraz spółek położonych w obrębie portu może wynieść od 70 mln do ponad 100 mln PLN rocznie. (bez uwzględnienia przychodów PERN).

Stanowisko przeładunkowe
Funkcjonowanie Terminala ułatwi  nowe stanowisko przeładunkowe T1 - innej spółki z Grupy PERN – Naftoportu, które zostanie oddane do użytkowania  do końca maja.  Ta warta blisko 40 mln zł inwestycja, zrealizowana na potrzeby Terminala Naftowego oraz Grupy LOTOS, zapewni nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej produktów o 2 mln ton, ale także odciążenie stanowisk „P”, „R” i „T” – (co znacząco zwiększy potencjał przeładunkowy ropy naftowej).

Źródło,fot.: PERN

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ