Partner serwisu

Marek Jagieła: Najważniejsze jest ukierunkowanie innowacji

Kategoria: XXI Sympozjum Naukowo-Techniczne CHEMIA

– Z punku widzenia BASF, zarówno globalnie jak i na naszym rynku, poprzedni rok był udany. Po raz kolejny zwiększyliśmy obroty w Polsce. Uruchomiliśmy naszą największą dotąd inwestycję w Polsce - było to kluczowe wydarzenie ostatniej dekady dla BASF Polska – mówi Marek Jagieła, Dyrektor Działu Chemii Przemysłowej i Tworzyw Sztucznych w BASF Polska.

Marek Jagieła: Najważniejsze jest ukierunkowanie innowacji

– Sprzedaż naszych tradycyjnych chemikaliów w Polsce jest na bardzo dobrym poziomie, również w porównaniu do działań na innych rynkach europejskich. Jesteśmy postrzegani przez spółkę matkę jako strategiczny rynek wzrostu, znajdujący się pomiędzy gospodarką dojrzałą a rozwijającą się. Nie wahamy się inwestować w Polsce czego najlepszym przykładem jest warta 150 milionów Euro fabryka katalizatorów samochodowych pod Wrocławiem, w której docelowo pracować będzie ok. 400 osób –  zadeklarował Marek Jagieła.

Czy tak pozytywne spojrzenie globalnie wynika również z faktu, że BASF jest ważnym inwestorem na rynku amerykańskim? – Nasze inwestycje w Stanach Zjednoczonych wynikają z pragmatycznego podejścia: inwestujemy tam, gdzie są tańsze surowce. Po raz pierwszy w historii firmy ponad 50% wydatków inwestycyjnych Grupy, oszacowanych na najbliższe pięć lat, będzie przeznaczonych na inwestycje poza Europę – podkreślił Jagieła. – W Stanach budujemy fabrykę amoniaku, dostosowaliśmy kraker bazujący na nafcie do gazu ziemnego, zainwestowaliśmy w firmę biotechnologiczną w Kalifornii. Stany są więc dla BASF perspektywicznym rynkiem. Wartość sprzedaży w Polsce stanowi ok. 1% globalnej wartości sprzedaży BASF.

Jak BASF patrzy na innowacyjność? – Innowacje i zrównoważony rozwój to dwa najpopularniejsze zwroty w naszej firmie.  Tworzymy innowacyjną chemię w ramach strategii „We create chemistry for a sustainable future”. Staramy się aby innowacje ukierunkowane były na konkretny cel: ochronę klimatu, lepsze wykorzystanie surowców, stworzenie lżejszych materiałów, poprawę jakości życia, żywności czy wody. Wydatki BASF na innowacje w 2013 roku to 1,8 mld euro. Obecnie 8 mld euro sprzedaży pochodzi z produktów, które są na rynku mniej niż 5 lat. Chciałbym raz jeszcze podkreślić, że moim zdaniem kluczowe jest zdefiniowanie strategicznego kierunku innowacji, tego w którą stronę chcemy iść. Jest to zawsze indywidualna decyzja każdej firmy – podkreślił dyrektor BASF.

 

Wypowiedzi Marka Jagieły pochodzą z debaty zorganizowanej w ramach XXI edycji sympozjum „Chemia 2015”, które odbyło się w Płocku 21-22 stycznia. Organizatorem była firma BMP, a honorowym gospodarzem PKN ORLEN S.A.

 

fot. BMP

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ