Partner serwisu
28 czerwca 2016

LOTOS: zaktualizowany model marży rafineryjnej

Kategoria: Paliwa

Aby umożliwić dokładniejszą ocenę wpływu zmian cen surowców i produktów na światowych rynkach
na zyskowność rafinerii Grupy LOTOS S.A., spółka podaje zaktualizowany model marży rafineryjnej.

LOTOS: zaktualizowany model marży rafineryjnej

W dotychczasowej metodologii wartość modelowej marży rafineryjnej obliczana była w oparciu o stałą wartość kosztu zużycia gazu ziemnego, która łącznie z kosztami przesyłu szacowana była na 3 USD na jedną przerobioną baryłkę ropy naftowej.

Ze względu na istotne zmiany w otoczeniu rynkowym Grupy LOTOS S.A., jakie nastąpiły od czasu publikacji
poprzedniej metodologii (w październiku 2013 roku), spółka zmienia sposób obliczania wpływu kosztu zużycia
gazu ziemnego na modelową marżę rafineryjną. Jednostkowy koszt zużycia gazu ziemnego został powiązany
ze zmiennym indeksem rynkowym. Obecnie przybliżony, modelowy koszt zużycia gazu ziemnego przypadający na jedną przerobioną, modelową baryłkę ropy naftowej będzie obliczany jako iloczyn współczynnika 0,075 oraz notowań indeksu gazu ziemnego z rynku dnia następnego (RDNg) na Towarowej Giełdzie Energii (indeks TGEgasDA) przeliczonego na koszt w USD za 1 MWh.


Porównanie i efekt zmiany metodologii obliczania modelowej marży rafineryjnej prezentuje poniższa tabela:


Dotychczasowa struktura uzysków produktów naftowych z przerobu ropy naftowej przypisanych do
poszczególnych indeksów rynkowych pozostaje bez zmian:

14,14% benzyna (PRM UNL 10 ppm ARA)
4,24% benzyna surowa (Naphtha CIF NWE)
4,53% LPG (50% Propan FOB NWE, 50% Butan FOB NWE)
49,57% diesel (ULSD 10 ppm CIF NWE)
5,34% paliwo lotnicze (Jet CIF NWE)
18,11% ciężki olej opałowy (HFO 3,5%S ARA )
4,07 % stanowi zużycie własne rafinerii.

Biorąc pod uwagę fakt, iż prezentowany model nie uwzględnia: różnic w cenach osiąganych poprzez sprzedaż produktów na innych rynkach zbytu niż określone dla benchmarku oraz różnych gatunków ropy naftowej będących wsadem dla rafinerii, wartość prezentowanej marży modelowej jest przybliżona, nie zaś tożsama z rzeczywistą wartością marży rafineryjnej uzyskiwanej w rafinerii Grupy LOTOS S.A.

 

Źródło i fot.: Grupa LOTOS

 

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ