Partner serwisu
01 lutego 2016

Halina Pupacz: 2015 rokiem spadających cen ropy

Kategoria: Z życia branży

– Początkowa stabilizacja w przedziale 50-60 USD za baryłkę ropy pod koniec roku ponownie zmieniła się w spadki. Nic nie wskazuje też, by najbliższa przyszłość miała przynieść zmianę tego trendu – mówi Halina Pupacz, Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Halina Pupacz: 2015 rokiem spadających cen ropy

Polska branża paliwowa. Jaki dla niej był rok 2015?
Przede wszystkim trzeba przypomnieć, że 2015 był to kolejny rok niskich cen ropy. Początkowa stabilizacja w przedziale 50-60 USD/b pod koniec roku ponownie zmieniła się w spadki. Nic nie wskazuje też, by najbliższa przyszłość miała przynieść zmianę tego trendu. Mimo wciąż rosnącej nadpodaży, główni dostawcy surowca rafi neryjnego nie zapowiadają ograniczenia wydobycia. Niskie ceny ropy – i w konsekwencji paliw ciekłych – są dobre nie tylko dla kierowców, którzy mogli taniej tankować, i właścicieli stacji paliw, którzy mieli więcej klientów, ale przede wszystkim dla gospodarki. Tu warto przypomnieć, że z cenami ropy ściśle skorelowane są ceny gazu – podstawowego surowca energetycznego m.in. polskiej branży chemicznej.

Jaki był to rok dla Polskiej Izby Paliw Płynnych?
Po raz pierwszy od lat na polskim rynku przybyło stacji paliw. To m.in. efekt powstawania, po długim okresie zastoju, nowych placówek przy autostradach i drogach szybkiego ruchu – głównie działających pod brandem koncernowym. Jeżeli jednak spojrzymy na strukturę zmian całego polskiego detalicznego rynku paliwowego, widzimy wyraźnie, że w swym rozwoju koncerny konsekwentnie stawiają na ścisłą współpracę z prywatnymi przedsiębiorcami. Wśród nowych stacji koncernowych połowa to przecież placówki franczyzowe – czyli należące do prywatnych inwestorów, którzy angażują swój kapitał przy wykorzystaniu know-how koncernów. Umowa franczyzowa zobowiązuje do zakupu paliwa w patronującym koncernie, sprzedawania go pod jego znakiem (brandem) i według jego standardów, ale większość inwestycji budowlanych, infrastrukturalnych leży już po stronie prywatnego przedsiębiorcy. Izbą gospodarczą, od 25 już lat skupiającą prywatnych, przedsiębiorców branży paliwowej jest właśnie Polska Izba Paliw Płynnych – czyli więcej stacji franczyzowych to również więcej naszych członków. Od początków transformacji ustrojowych w naszym kraju konsekwentnie przypominamy, że bez inwencji naszych przedsiębiorców rynek wyglądałby zupełnie inaczej. Podejmując i utrzymując dialog zarówno z koncernami, jak i administracją publiczną, staramy się ułatwiać i optymalizować warunki prowadzenia działalności gospodarczej, a zarazem funkcjonowanie całej krajowej gospodarki, np. w zakresie wdrażania europejskiej polityki klimatycznej, która dla naszego rynku krajowego oznacza m.in. wprowadzanie do sprzedaży na naszych stacjach biopaliw.
 

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ