Polski Kongres Klimatyczny 2024: Łącząc siły dla zrównoważonej przyszłości
Mimo tego, sektor budowlany często wdraża odpowiedzialność środowiskową, tak jak Leroy Merlin Polska. Jak podkreśla Krzysztof Kordulewski, Prezes Leroy Merlin Polska:
„Zielony kolor w naszym logo zobowiązuje. Wiele pracy jeszcze przed nami, ale działamy. Zredukowaliśmy zużycie energii o ponad 20%. Do 2035 obniżymy nasze całkowite emisje CO2 o 50%. Ruszamy z “Robi Klimat” - podejściem łączącym dla klientów oszczędności z troską o środowisko. Przed Polską stoją wielkie wyzwania dotyczące energii i klimatu. Musimy przyspieszyć transformację energetyczną dla środowiska, zdrowia publicznego i gospodarki. Kluczowe są podniesienie efektywności energetycznej i szybkie przechodzenie na jej odnawialne źródła. W Leroy Merlin udostępniamy mieszkańcom rozwiązania Oszczędnego Domu, łączące oszczędność z troską o środowisko: od izolacji termicznej przez fotowoltaikę, rekuperację i pompy ciepła po inteligentny dom czy rozwiązania oszczędzające wodę, które oferujemy wraz z poradą i montażem. Samorządy są dla nas naturalnymi partnerami transformacji energetycznej lokalnych społeczności, w kwestiach edukacji mieszkańców, dostępności finansowania aż po wspólne projekty użyteczności publicznej”.
Gospodarka cyrkularna jako rozwiązanie
Gospodarka cyrkularna jest istotna dla transformacji klimatycznej, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia zużycia surowców naturalnych oraz ograniczenia ilości odpadów i emisji gazów cieplarnianych poprzez wydłużenie cyklu życia produktów, ich ponowne wykorzystanie i recykling. Przejście od modelu liniowego, opartego na produkcji, zużyciu i wyrzucaniu, do modelu cyrkularnego sprzyja ograniczeniu presji na środowisko naturalne, zmniejszeniu negatywnego wpływu na klimat oraz tworzeniu bardziej zrównoważonej gospodarki. Firma Saint-Gobain inwestuje w trend przechodzenia na gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ). Jak podkreśla Henryk Kwapisz, Dyrektor ds. Relacji Instytucjonalnych Grupy Saint-Gobain w Polsce, katalizatorem zmian są przede wszystkim odpowiednie regulacje:
– „Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało zmiany w Ustawie o Odpadach, dając jasny sygnał, że od 01 stycznia 2025 obowiązkowa, selektywna zbiórka odpadów na budowach stanie się faktem. Saint-Gobain już od dawna pracuje nad technologiami umożliwiającymi wykorzystanie odpadu: szkła, gipsu czy wełny mineralnej jako surowca do produkcji. Chcemy być dobrze przygotowani na zmiany w prawie. Ale wychodzimy również krok naprzód. W jednym z wrocławskich biur, które przechodziło renowację w 2023 roku, akustyczne płyty sufitowe ECOPHON, zamontowane w 2015 roku zostały w całości wykorzystane ponownie, co stanowi nieocenioną wartość dla środowiska. Jest to doskonały przykład na to, że Saint-Gobain stara się wprowadzać w życie zasady obiegu zamkniętego.
Odpowiedzią dla potrzeb rynku jest dostępność rozwiązań, które mogą umożliwić działania cyrkularne w firmach. Renata Filipek-Baryłowska, B2B & Business Lines Director Digital Care, w ten sposób uzasadnia istotę oferty firmy:
„Wraz z początkiem 2024 roku unijna dyrektywa CSRD nałożyła na największe przedsiębiorstwa obowiązek raportowania kwestii związanych z wpływem na środowisko, społeczeństwo oraz ładem korporacyjnym. Przepisy te są zarówno wyzwaniem dla biznesu, jak i kolejnym krokiem w drodze na rzecz zrównoważonego rozwoju. Digital Care od początku swojego istnienia stawia przed sobą śmiałe, ale niezwykle istotne cele związane z szeroko pojętą gospodarką o obiegu zamkniętym w zakresie urządzeń mobilnych. Zależy nam na proponowaniu rozwiązań, które są wymagane zarówno na poziomie przepisów krajowych czy międzynarodowych, jak i oczekiwane przez społeczeństwo. To m.in. promowanie idei “nie kupuj, wynajmij” oraz dawania urządzeniom drugiego życia i ponownego wprowadzania ich do obiegu - dzięki takim rozwiązaniom jak nasze. To także wskazywanie dróg do pozytywnego wpływania na ilość wytwarzanych elektrośmieci i sposobów ich utylizacji oraz zachęcenie do zmiany postaw. Jednym z najważniejszych wyzwań w ramach polityki ESG jest redukcja śladu węglowego, który jest ściśle związany z odpowiednim zarządzaniem sprzętem IT/mobile w firmie. Udostępniamy więc autorskie narzędzie dla firm, które pomoże im w ograniczeniu śladu węglowego sprzętu mobilnego i da odpowiedź, w jaki sposób właściwie zareagować na zbliżające się zmiany. Obecność Digital Care na Polskim Kongresie Klimatycznym jest więc wyrazem zaangażowania w promowanie praktyk, które nie tylko służą biznesowi, ale również przyczyniają się do ochrony naszej planety.
Samorządowe inwestycje lokalne
Na poziomie lokalnym podejmowane są decyzje mające bezpośredni wpływ na środowisko. Rola samorządów w tworzeniu innowacyjnych strategii oraz wspieraniu społeczności lokalnych w adaptacji do zrównoważonych modeli energetycznych, dążąc do realnych zmian na poziomie lokalnym, jest nieoceniona, ale wymaga wsparcia biznesu – jak podkreśla Prezes Zarządu AMS, Marek Kuzaka:
„W AMS od lat realizujemy strategię budowania inteligentnych miast, łączących nowoczesne rozwiązania reklamowe z duchem ekologii. W minionym roku ogłosiliśmy strategię środowiskową na lata 2023-2027, pierwszą w polskiej branży reklamy Out-of-Home. Pracujemy nad doskonaleniem niskoemisyjnej i spowalniającej zmiany klimatu reklamy zewnętrznej. Prowadzimy optymalizację procesu plakatowania w kierunku redukcji śladu węglowego oraz zasad gospodarki cyrkularnej. Już dziś nasze nośniki projektowane są tak, aby w jeszcze większym stopniu sprostać wymaganiom zamykania obiegu materiałów. Rozwijamy także zieloną infrastrukturę miejską, w tym największy w Europie Środkowo-Wschodniej system EKO wiat. Jestem przekonany, że nasze działania mają pozytywny wpływ na środowisko i są dobrym przykładem dla całej branży OOH – Marek Kuzaka, Prezes AMS.
W programie Kongresu znajdą się m.in. panele dyskusyjne, prezentacje najnowszych badań naukowych, warsztaty praktyczne oraz sesje networkingowe, które umożliwią uczestnikom wymianę poglądów i nawiązanie cennych kontaktów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Ponadto, podczas Kongresu zostaną omówione strategie polityczne oraz narzędzia prawne, które mogą wspierać działania na rzecz ochrony środowiska i promowania ekologicznych technologii.
Udział w wydarzeniu to przede wszystkim szansa na zdobycie nowej wiedzy i kontaktów. Agenda Polskiego Kongresu Klimatycznego zakłada dwa dni debat na temat najbardziej aktualnych kwestii związanych z operacyjnym zarządzaniem zieloną transformacją, nową energetyką, finansowaniem inwestycji, ofertą nauki dla biznesu, roli biznesu w dochodzeniu do celów klimatycznych, digitalizacji w przyspieszeniu transformacji klimatyczno-energetycznej i innych zagadnień związanych z ochroną klimatu i środowiska, z udziałem praktyków. Uczestnicy mają szansę stać się częścią tego inspirującego wydarzenia, które może zmienić oblicze naszej planety. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do udziału w Polskim Kongresie Klimatycznym w Warszawie i wspólnej pracy nad lepszą, bardziej zrównoważoną przyszłością dla nas wszystkich.
Polski Kongres Klimatyczny i Gala Liderów Transformacji Energetycznej odbyły się przy wsparciu Partnerów:
Leroy Merlin, AMS, PKO Bank Polski, Łukasiewicz-ITECH, Digital Care, Polenergia, Wise Europa, Goldbeck Solar, KEZO, Saint-Gobain, Bank Gospodarstwa Krajowego, Veolia, EDP, InPost Green City, Deloitte, Global Wind Consulting, Grupa Danone, SRS i Enel X.
---
Data i miejsce: Warszawa Wybrzeże Kościuszkowskie, 19-20 marca 2024
Komentarze