Partner serwisu
02 czerwca 2021

Jak AkzoNobel realizuje strategię People. Planet. Paint?

Kategoria: Aktualności

Zmiany klimatyczne pozostają wyzwaniem dla wszystkich, ale szczególnie duża odpowiedzialność jest po stronie biznesu. Jedną z firm, która od lat świadomie podchodzi do zrównoważonego rozwoju z myślą o ochronie środowiska, jest AkzoNobel, producent farb i specjalistycznych powłok. Jak koncern realizuje swoje cele, które ogłosił w ramach strategii People. Planet. Paint.?

Jak AkzoNobel realizuje strategię People. Planet. Paint?

Zrównoważone podejście jest jednym z podstawowych czynników przekładających się na sukces AkzoNobel w branży. Wyraźnie widać to w przyjętej przez firmę strategii People. Planet. Paint., która skupiona jest na minimalizowaniu negatywnego wpływu biznesu na środowisko. Producent konsekwentnie dąży do zmniejszenia zużycia energii, emisji dwutlenku węgla, LZO i odpadów, przy jednoczesnym zwiększaniu wykorzystania energii i materiałów odnawialnych. Warto zwrócić uwagę na te kwestie właśnie w tym miesiącu, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Środowiska (5.06).

Firma w swoich działaniach kieruje się Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (ang. Sustainable Development Goals – SDGs) i podkreśla ich znaczenie dla wszystkich odpowiedzialnych przedsiębiorstw. – Ta międzynarodowa agenda jest kluczowym czynnikiem napędzającym innowacje, a także rozwój biznesu w określonym kierunku. Wyznaczone przez ONZ cele stały się ponadnarodową inspiracją i motywują do tego, aby zrównoważony rozwój pozostawał w centrum myślenia o przyszłości Ziemi. Chcemy, aby prowadzone przez nas działania w ramach jednego z filarów naszej strategii, czyli Planet. stanowiły realny wkład w realizację tego wyzwania – mówi Katarzyna Kowalczyk, Communications Manager AkzoNobel.

 

Ograniczenie emisji i zużycia energii

W ramach działań na rzecz klimatu AkzoNobel planuje do 2030 roku zredukować o połowę emisję własną CO2. Chce to osiągnąć, obniżając zużycie energii o 30% i przechodząc na odnawialne jej źródła. Już teraz koncern w 34 swoich lokalizacjach (w 11 krajach) bazuje całkowicie na odnawialnych źródłach energii, a w 17 zakładach posiada instalacje fofowoltaiczne. Stara się również zmniejszać ilość węgla zawartego w produktach poprzez ograniczenie stosowania LZO na rzecz rozwiązań na bazie m.in. wody.

Przedsiębiorstwo stale pracuje też nad rozwiązaniami, które mają podnieść efektywność energetyczną procesów produkcyjnych klientów i ich produktów końcowych, a tym samym pomogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. – Dobrym przykładem są nasze innowacyjne powłoki, do utwardzenia którym wystarczą niskie temperatury, jak farby low bake oraz te utwardzane promieniami UV – wymienia Katarzyna Kowalczyk. – Nasze specjalistyczne technologie wykorzystywane w produktach mogą nadawać również pomalowanym powierzchniom właściwości, które przyczyniają się m.in. do ograniczenia zużycia paliwa (ochrona przeciwporostowa) czy energii (odbijanie promieniowania słonecznego chroniące przed przegrzewaniem się metalowych powierzchni i budynków, czyli redukcja tzw. wysp ciepła). Nie ustajemy jednak w poszukiwaniach nowatorskich i zrównoważonych rozwiązań.

 

Mniej odpadów i ponowne ich wykorzystanie

AkzoNobel przygotowuje się również do poradzenia sobie z takimi wyzwaniami, jak efektywne zarządzanie zasobami oraz prawidłowe gospodarowanie nimi w ramach obiegu zamkniętego. Podtrzymuje dążenie do zerowej ilości odpadów nieodnawialnych. Do 2030 r. planuje ponownie wykorzystywać wszystkie generowane przez siebie odpady, a we wszystkich zakładach o największym zapotrzebowaniu na wodę – również ten surowiec. W ubiegłym roku producentowi udało się ponownie zagospodarować aż 58% odpadów, wodę odzyskuje już w 11 fabrykach. Z ciekawostek, zakład AkzoNobel w Wietnamie, Binh Duong Deco, opracował sposób na przekształcenie osadu ściekowego w cegły i płytki.

Producent wprowadza także rozwiązania, które mają umożliwić ograniczenie ilości aplikowanego produktu przy zachowaniu wydajności, trwałości i długość ochrony podłoży. Już teraz większość farb i powłok AkzoNobel wymaga nałożenia jedynie 2 warstw, co znacząco ogranicza zużycie produktu oraz ilość generowanych odpadów. Sam proces aplikacji farb proszkowych uznawany jest za jedną z najbardziej zrównoważonych opcji powłok, przy minimalnej produkcji odpadów. Wszelkie rozpryski można bowiem odzyskać, poddać recyklingowi lub ponownie przetworzyć. – Chcemy, aby nasi klienci mogli uzyskać jeszcze lepsze efekty przy wykorzystaniu mniejszej ilości materiałów. Dzięki współpracy z Qlayers, jednym ze zwycięzców programu dla startupów „Paint the Future”, opracowaliśmy zautomatyzowaną technologię natryskową, która zmniejsza straty podczas aplikacji farby – podkreśla Katarzyna Kowalczyk.

Dążenie do zapobiegania marnotrawstwu zasobów widać również w innych obszarach biznesowych. W Wielkiej Brytanii powstała już farba, która w 35% pochodzi z recyklingu.

 

Lokalne inicjatywy w Polsce

Koncern podkreśla, że swoją strategię zrównoważonego rozwoju People. Planet. Paint. chce opierać na konkretnych działaniach.

W Polsce producent w swoim zakładzie w Pilawie właśnie rozpoczyna realizację bardzo ważnej inwestycji, a mianowicie montaż paneli fotowoltaicznych. To ważny krok w kierunku oszczędzania energii. Kolejne inicjatywy koncentrują się w dużej mierze na programach promujących oszczędzanie wody (ponowne wykorzystanie wody stosowanej przy produkcji) oraz segregowanie śmieci (nieustanne poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą na ponowne użycie odpadów powstałych podczas produkcji, np. związanych z etykietowaniem). Ciekawą inicjatywą jest coroczna „Zbiórka elektrośmieci – bratki na rabatki”, która zachęca do recyklingu. Akcja cieszy się ogromnym zainteresowaniem, a setki ton elektrośmieci przekazywane są, aby wesprzeć działania Fundacji „Nasza Ziemia”. To ważny punkt w budowaniu świadomosci, jak ważna jest segregacja i że każdy ma wpływ na kondycję planety. W ramach wewnętrznej odsłony „Czyste Powietrze” AkzoNobel uświadamia natomiast pracownikom, jak smog wpływa na zdrowie człowieka. Zwraca tym samym uwagę na szkodliwość nieefektywnych i wysokoemisyjnych pieców tzw. kopciuchów, które niestety wciąż są częścią rodzimego krajobrazu.

 

Lider w branży

Zaangażowanie AkzoNobel w zrównoważony rozwój zaowocowało wiodącą pozycją w branży farb i powłok w wielu kluczowych rankingach 2020 r. Najwyższą pozycję w sektorze przyznały firmie agencje Corporate Knights, Sustainanalytics, MSCI czy ChemScore. Producent znajduje się także w czołówce zestawień FTSE4Good czy EcoVadis. Wymieniany jest również na liście Clean200.

źródło: inf. prasowa
fot. 123rf.com/zdj. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ