Partner serwisu
18 lutego 2021

Krzysztof Romaniuk: Rok zdominowany przez pandemię

Kategoria: Aktualności

Przed branżą stają kolejne wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z wymogami „zielonego Ładu”, dążący do zrównoważonej polityki środowiskowej. Budowanie gospodarki niskoemisyjnej będzie w ciągu najbliższych lat definiowało nową tożsamość sektora transportowego, a tym samym wyznaczało nowe cele dla sektora paliwowego – podkreśla Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Krzysztof Romaniuk: Rok zdominowany przez pandemię

Jak rok 2020 zapisze się w historii?

Jako pierwszy od wielu lat, kiedy zapotrzebowanie na paliwa naftowe zdecydowanie się obniżyło, przerywając ciągły trend wzrostowy. W skali świata popyt na ropę naftową obniży się prawdopodobnie o około 6%. Spadki sprzedaży paliw na rynku krajowym prawdopodobnie osiągną podobny wymiar. Skorzystali nieco kierowcy, bo ceny na stacjach paliw były znacznie niższe niż w roku 2019.

 

Co było w nim najtrudniejsze?

To był rok zdominowany przez pandemię, która zaskoczyła całą gospodarkę, w tym również firmy z sektora paliwowego. Nadrzędnym celem stała się walka o utrzymanie działania firm – szczególnie w pierwszym etapie wprowadzenia ograniczeń związanych z przemieszczaniem się i lockdownem społeczeństwa. Wtedy spadki sprzedaży paliw wynosiły nawet kilkadziesiąt procent. Równolegle z troską o jak najmniejsze obniżenie sprzedaży prowadzono działania mające na celu zachowanie zdrowia wśród pracowników i klientów. W firmach wdrożono plany kryzysowe mające utrzymać ciągłość produkcji, logistyki i sprzedaży. i chyba się udało. Polacy nie zostali ani na godzinę pozbawieni zaopatrzenia w paliwa silnikowe czy grzewcze.

 

Jakie wydarzenie na rynku paliw należało do najważniejszych?

Wszyscy oczywiście obserwowali rynek w obliczu wyzwań epidemicznych, ale w tle toczyły się rokowania ORLEN-u z Komisją Europejską o wyrażenie zgody na przejęcie Grupy Lotos. I decyzje kierunkowe zostały przedstawione. Na pewno nie pozostanie to bez wpływu na rynek krajowy, jeśli proces zakończy się ostatecznym przejęciem. Pojawią się nowi gracze, a dotychczasowa struktura rynku zostanie mocno przemodelowana.

 

Co było więc największym sukcesem dla branży paliw? 

W skali krajowej, w stosunku do wyników z 2019 r., zmniejszenie rynku paliw silnikowych będzie bezsporne. Wyniki podaży zostały wymuszone przez rynek i skutkowały obniżeniem produkcji krajowej paliw, zmniejszeniem zakupów importowych i pomniejszeniem eksportu. Najprawdopodobniej w Polsce w 2020 r. zużyje się o około 2 mln m3 paliw płynnych mniej niż przed rokiem. Pandemia doprowadziła do ograniczenia sprzedaży wszystkich gatunków paliw płynnych – zarówno silnikowych, jak i opałowych. Szczególnie dotkliwie ucierpiał rynek paliw lotniczych. Niemniej jednak za sukces należy uznać fakt szybkiego przestawienia się sektora na działalność w systemie zagrożenia epidemiologicznego, utrzymanie zatrudnienia i sprzedaży bezpośredniej, gdzie ani na godzinę nie została zamknięta ani jedna stacja paliw. Sprawdziły się procedury opracowywane na czas kryzysu.

 

Największe wyzwanie jakie nas czeka w 2021 roku to...?

Utrzymanie dochodów przedsiębiorców paliwowych poprzez produkcję i sprzedaż paliw, ale też rozwój sprzedaży pozapaliwowej na stacjach paliw, które w wielu miejscach w dobie pandemii stały się ważnymi punktami zaopatrzenia mieszkańców w konieczne produkty codzienne i specyfiki medyczne konieczne w ochronie zdrowia. Rozwój usług, w tym np. kateringowych czy związanych z rozwojem elektromobilności, to kolejne zadanie dla operatorów stacji paliw. Logistyka paliwowa to jest też temat, bez utrzymania sprawności działania którego polska gospodarka nie byłaby w stanie działać. Do tego dochodzą jeszcze działania związane z implementowaniem nowego proekologicznego prawa unijnego do działań polskich firm paliwowych. Przed branżą stają kolejne wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z wymogami „zielonego Ładu”, dążący do zrównoważonej polityki środowiskowej. Budowanie gospodarki niskoemisyjnej będzie w ciągu najbliższych lat definiowało nową tożsamość sektora transportowego, a tym samym wyznaczało nowe cele dla sektora paliwowego.

Wypowiedź pochodzi z czasopisma "Chemia Przemysłowa" nr 1/2021.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ