Partner serwisu
27 stycznia 2021

Odzyskane opary węglowodorów do produkcji benzyny

Kategoria: Aktualności

Pod koniec ubiegłego tygodnia Grupa LOTOS przeprowadziła testy funkcjonalne nowo wybudowanej instalacji odzyskiwania oparów na terenie rafinerii w Gdańsku. Dzięki niej nalew cystern będzie całkowicie hermetyczny, co zminimalizuje oddziaływanie zakładu na środowisko naturalne. Odzyskane opary węglowodorów będą wykorzystywane do produkcji benzyny.

Odzyskane opary węglowodorów do produkcji benzyny

Do współpracy z nalewakiem bramowym

Nowa instalacja odzysku oparów (VRU – ang. vapour recovery unit) lotnych związków organicznych z procesu napełniania cystern została zaprojektowana do ścisłej współpracy z nowym nalewakiem bramowym. W ramach projektu wykonano także układ, który umożliwia przekierowywanie oparów pochodzących ze wszystkich nalewaków Grupy LOTOS oraz pomiędzy obiema instalacjami VRU (nowobudowaną 4070 oraz istniejącą 4060).

– Realizacja projektu budowy instalacji VRU wpisuje się w portfel projektów dotyczących rozwoju możliwości logistycznych i ekspedycyjnych Grupy LOTOS. Zwiększa ona także nasze możliwości w zakresie generowanej marży. Oprócz zakończonej budowy nalewaka bramowego i wspomnianej tu instalacji VRU, w planach jest również rozbudowa infrastruktury magazynowo-ekspedycyjnej LPG oraz jednego z nalewaków, w ramach którego LOTOS będzie dodatkowo dystrybuować benzynę surową oraz gacze – mówi Marcin Piankowski, dyrektor ds. projektów Grupy LOTOS.

W oparciu o 3 zjawiska

Instalacja odzyskiwania oparów działa w oparciu o 3 zjawiska: adsorpcji (proces wiązania cząsteczek na powierzchni), absorpcji (proces polegający na wchłanianiu jednej substancji przez inną substancję na całej powierzchni) oraz desorpcji (proces uwalniania cząsteczek z powierzchni lub z masy). Zastosowano w niej najnowsze technologie pozwalające na oczyszczenie w 99,9% oparów wydostających się do powietrza podczas procesu napełniania cystern. Instalacja posiada 2 podstawowe aparaty, które są wypełnione węglem aktywnym, ma też naprzemiennie działające absorbery V1 oraz V2, a także 4 pompy próżniowe firmy BUSCH i 2 pompy wirowe marki DICKOW. Dodatkowo w ramach projektu wybudowano pompownię reformatu przy zbiornikach 2000 S7/S8.

 – Instalacja pracuje poprawnie i stabilnie – podkreśla Paweł Brzozowiec, szef Biura Realizacji Projektów. – Z uwagi na ilość pomiarów i analiz, które muszą zostać wykonane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej wkrótce otrzymamy raport z przeprowadzonych testów.

Wykonawcy

Realizację projektu rozpoczęto w styczniu 2020 roku i pomimo pandemii COVID-19 ukończono go w zakładanym harmonogramie oraz poniżej projektowanego budżetu. Generalnym wykonawcą prac był Biproraf Sp. z o.o., a producentem głównego SKID-u (zmodularyzowany element instalacji) – firma John Zinc.

źródło: inf. prasowa
fot. Grupa LOTOS
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ