Partner serwisu
05 kwietnia 2019

LANXESS koncentruje się na sektorze pojazdów elektrycznych

Kategoria: Aktualności

Koncern LANXESS, producent specjalistycznych środków chemicznych, dostrzega ogromny potencjał swoich materiałów do zastosowań technicznych sprzedawanych pod marką Durethan (poliamidy) i Pocan (politereftalan butylenu) w rozwoju rynku nowej mobilności. Z tego względu jednostka biznesowa High Performance Materials utworzyła zespół e-Powertrain, który zajmuje się potrzebami globalnego przemysłu motoryzacyjnego i wspiera partnerów zewnętrznych w trakcie całego łańcucha rozwoju części do samochodów elektrycznych i powiązanej infrastruktury. Wsparcie obejmuje materiały dostosowane do specyficznych wymagań klienta i zastosowań, a także usługi z zakresu procesu przetwórczego i inżynierii w obszarze projektowania części. Usługi te obejmują wspomagane komputerowo symulacje inżynierskie, analizy przepływu tworzywa w formie oraz testy gotowych produktów.

LANXESS koncentruje się na sektorze pojazdów elektrycznych

Nowy zespół stanowi główny punkt kontaktu dla projektów z zakresu rozwoju pojazdów elektrycznych i wszelkich kontaktów dotyczących tej dziedziny ze wszystkich regionów.

– Koordynujemy wymianę wiedzy między naszymi centrami rozwoju zastosowań i obróbki, które prowadzimy we wszystkich głównych regionach ekonomicznych na świecie. Celem tych działań jest zapewnienie naszym międzynarodowym partnerom możliwie najlepszych produktów i usług na poziomie lokalnym. Jesteśmy również odpowiedzialni za projekty zbliżające się do fazy produkcyjnej oraz zaawansowane projekty rozwojowe – wyjaśnia Julian Haspel, który stoi na czele zespołu.

Do 2035 roku aż 90% wszystkich pojazdów będzie napędzanych silnikami elektrycznymi

Oczekuje się, że w 2035 roku wyprodukowane zostanie sporo ponad 120 milionów samochodów. Według badań przeprowadzonych przez koncern LANXESS ok. 90% z tych pojazdów będzie pojazdami elektrycznymi, tj. wyposażonymi w napęd elektryczny wspomagający (mild hybrid), napęd hybrydowy z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego (plug-in hybrid) oraz napęd w pełni elektryczny. Jednak ok. 80%, czyli zdecydowana większość, nowo zarejestrowanych pojazdów nadal będzie wyposażona w silniki spalinowe.

– Oczekujemy, że wzrost udziału pojazdów elektrycznych i zwrot w kierunku pojazdów bezzałogowych pociągną za sobą istotny wzrost zapotrzebowania na poliamidy, poliestry takie jak politereftalan butylenu oraz termoplastyczne materiały kompozytowe wzmacniane włóknami ciągłymi – skomentował możliwy obraz przyszłości Julian Haspel.

Nowa mieszanka potrzebnych właściwości

Główne właściwości tworzyw sztucznych wykorzystywanych w częściach takich jak napędy elektryczne obejmują niską palność, dobre przewodnictwo cieplne oraz – coraz częściej – ekranowanie elektromagnetyczne. Oprócz wysokiej wytrzymałości, sztywności i twardości nadal potrzebne będą dobre właściwości elektryczne takie jak wysoka odporność na prądy pełzające. Ponadto przewodzące komponenty nie mogą być podatne na korozję elektryczną – w możliwie największym stopniu. Same w sobie te właściwości nie stanowią nowych wymagań dla tworzyw konstrukcyjnych w elektrotechnice i elektronice. Aby sprostać nowym wymogom z zakresu mobilności, czasami te sprzeczne ze sobą wymogi muszą jednak zostać spełnione jednocześnie.

– Dzięki naszej wieloletniej współpracy z firmami z branży elektrycznej, elektronicznej i motoryzacyjnej już teraz dysponujemy materiałami, które spełniają najważniejsze standardy globalne i odnoszące się do sektora elektrycznego i elektronicznego, a także są stosowane w pojazdach – powiedział Julian Haspel. – Stale pracujemy również nad nowymi produktami, które będą spełniły wymogi naszych klientów.

Współpraca w wyznaczaniu norm i standardów

Profile wymagań dla wielu zastosowań w pojazdach elektrycznych są albo w trakcie opracowywania, albo różnią się w zależności od krajów, producentów pojazdów i dostawców.

– Współpracujemy z naszymi partnerami z branży motoryzacyjnej oraz elektrycznej i elektronicznej w ramach projektów, które wpływają na definiowanie nowych standardów, i wykorzystujemy w tym celu nasze doświadczenie w obu sektorach. Nasi klienci korzystają na tym – podkreślił Julian Haspel.

Szeroki wachlarz zastosowań

Koncern LANXESS zidentyfikował pewien zestaw kluczowych zastosowań dla swoich tworzyw sztucznych w dziedzinie elektromobilności. Obok systemów ładowania, falowników, silników elektrycznych i jednostek wspomagających takich jak pompy chłodzące oraz systemy ogrzewania wnętrza główny nacisk kładziony jest na system akumulatorów. W tym obszarze ewentualne zastosowania obejmują uchwyty do ogniw, podkładki dystansujące, pokrywy, przewody zasilające, mechanizmy nośne modułów oraz elementy obudowy. W wielu z tych zastosowań producenci komponentów elektrycznych i elektronicznych wykorzystują tradycyjne materiały takie jak odlewy metalowe. – Dostrzegamy tutaj ogromny potencjał związany z zastępowaniem tych materiałów materiałami o wysokim module sprężystości oraz materiałami kompozytowymi wzmocnionymi włóknami szklanymi ciągłymi, na przykład, w elementach nośnych modułów elektronicznych w obszarze akumulatorów. Poprzez przekazywanie zaleceń dotyczących materiałów i wzorów części opracowanych specjalnie pod konkretne tworzywa sztuczne wspieramy producentów chcących wykorzystać potencjał ultralekkich konstrukcji, ich dużą elastyczność w projektowaniu oraz wysoki potencjał w zakresie obniżającego koszty integrowania funkcji. Dzięki niezrównanej wytrzymałości i sztywności bezhalogenowy, opóźniający zapalenie poliamid 6 Durethan BKV45FN04 jest idealny nie tylko do produkcji konstrukcji nośnych modułów, lecz również ram ogniw i pokryw.

Zapobieganie korozji elektrycznej

W tworzywach sztucznych wykorzystywanych do produkcji części znajdujących się pod napięciem w akumulatorach o wysokich napięciach poziom dodatków zawierających metale i halogenki musi być możliwie najniższy w celu zapobieżenia uszkodzeniom lub awariom w wyniku korozji elektrycznej. Przykłady takich materiałów obejmują poliamidy marki Durethan o oznaczeniu H3.0 lub XTS3 wskazującym na stabilizację termiczną.

– Aby zaspokoić wyjątkowo wysokie wymagania w tym zakresie, wraz z naszymi klientami opracowujemy aktualnie nowe związki pod nazwą Durethan LHC. „LHC” oznacza niską zawartość halogenków – podkreślił Julian Haspel. – Pierwszym produktem z tej serii jest poliamid 6 Durethan BKV30H3.0EF DUSLHC o wysokiej płynności.

Pojazdy bezzałogowe i infrastruktura do pojazdów elektrycznych

Materiały strukturalne produkowane przez koncern LANXESS oferują również ogromny potencjał w dziedzinie infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i systemów wspomagania kierowców, włączając w to systemu zaprojektowane dla pojazdów bezzałogowych.

– Przewidujemy, że te materiały będą wykorzystywane w zastosowaniach takich jak obudowy, włączniki automatyczne i terminale w stacjach ładujących – powiedział Julian Haspel. Możliwe zastosowania w systemach wspomagania kierowcy obejmują łączniki i obudowy do czujników, wyświetlaczy i jednostek kontrolnych.

źródło: Informacja prasowa
fot. 123rf.com/fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ