Partner serwisu
22 sierpnia 2017

BASF: Płynne prowadzenie, bezpieczna kontrola

Kategoria: Z życia branży

Bezpieczeństwo, przyjemność z jazdy, estetyka - podczas jazdy samochodem, nie tylko kierownica ma znaczący wpływ na wrażenia płynące z jazdy, ale również moduł mocowany na kolumnie, który łączy kierownicę z układem sterowania. Francuski dostawca części samochodowych Valeo opracował niedawno moduł mocowany na kolumnie kierownicy, którego obudowa i dźwignie są wykonane z plastików opracowanych przez BASF: Ultramid® (PA: poliamid) i Ultradur® (PBT: politereftalan butylenu).

BASF: Płynne prowadzenie, bezpieczna kontrola

Jest on o około 20 procent lżejszy niż poprzedni model i posiada wyjątkowe wykończenie powierzchni, dobrą odporność na promieniowanie ultrafioletowe oraz doskonałe właściwości mechaniczne materiałów BASF. Moduł mocowany na kolumnie jest stosowany przez Grupę BMW w pojazdach z napędem tylnym w przypadku serii BMW od 3 do 7.

Nasze kolumny kierownicy są oparte na wysoce dopracowanym, zintegrowanym projekcie, dlatego też doskonale dopasowują się do określonej architektury wnętrza samochodu, powiedział Jochen Foeßel, który odpowiada za optymalizację części i formy wtryskowe plastiku w Valeo.

W celu stworzenia stabilnego, funkcjonalnego modułu, mocowanego na kolumnie kierownicy, o atrakcyjnym wyglądzie - mogliśmy dokonać właściwego wyboru odpowiednich materiałów z szerokiego zakresu plastików inżynieryjnych BASF, jak również skorzystać z usługi BASF, obejmującej wszystkie aspekty projektowania komponentów, opracowywania materiałów i przetwórstwa.

W przypadku dźwigni kierunkowskazu i wycieraczek, Valeo używa poliamidu powierzchniowego Ultramid® B3EG10 SI (SI= o ulepszonej powierzchni). W przypadku dwuczęściowego modułu głównego stosuje PBTs Ultradur® B 4520 i Ultradur® B 4300 G4. Ten ostatni jest przetwarzany przez firmę Buck Spritzgussteile Formenbau, Flachslanden, w Niemczech, z zastosowaniem procesu MuCell®.

Powierzchniowy poliamid stosowany w dźwigniach łączy w sobie właściwości mechaniczne i estetyczne

Dźwignie kierunkowskazów i wycieraczek cechują się wykończeniem powierzchni o wyjątkowo wysokiej jakości oraz stabilnością, które zapewnia Ultramid® B3EG10 SI z BASF. Poliamid powierzchniowy, który jest w znacznej mierze wypełniony 50 procentowym włóknem szklanym, oferuje idealne połączenie właściwości mechanicznych i wizualnych. Dlatego właśnie jest stosowany w komponentach powierzchniowych, które nie tylko muszą wyglądać atrakcyjnie, ale które muszą być wyjątkowo stabilne i odporne na promieniowanie ultrafioletowe. Materiał ten początkowo został zaprojektowany dla branży meblarskiej, w której jest obecnie stosowany w wielu projektach i krzesłach biurowych.

Byliśmy początkowo nieco zaskoczeni, gdy BASF zaoferował nam materiał opracowany dla potrzeb przemysłu meblarskiego, powiedział Jochen Foeßel.

Ale przekonało nas jednolite, błyszczące wykończenie powierzchni, gdy tylko je ujrzeliśmy. A doskonałe właściwości mechaniczne i odporność na promieniowanie ultrafioletowe zostały potwierdzone w testach, które przeprowadziliśmy.

Valeo przeprowadziła testy wytrzymałości komponentów wnętrza samochodu zgodnie z DIN EN ISO 1043-1/GS 93016.

Dopasowane do indywidualnych wymagań stopnie Ultradur® dla obudowy dwuczęściowego modułu mocowanego na kolumnie

Dwuczęściowy trzon modułu mocowanego na kolumnie składa się z różnych stopni Ultradur®. Obudowa dolnego elementu nośnego jest wykonana z Ultradur® B 4300 G4, który jest wzmocniony 20-procentowym włóknem szklanym i jest produkowany przez firmę Buck Spritzgussteile Formenbau z zastosowaniem procesu MuCell®. Podczas tego fizycznego procesu spieniania do rozpuszczonego polimeru, na etapie formowania wtryskowego dodawany jest azot, co powoduje powstanie struktury pianki. W wyniku tego procesu waga komponentu zmniejsza się o około dziesięć procent, podczas gdy jego stabilność wymiarowa ulega zwiększeniu bez negatywnych skutków dla znaczącej sztywności i doskonałej odporności chemicznej materiału. Górna część obudowy modułu mocowanego na kolumnie, na którym montowana jest kierownica, jest wykonana z niewzmocnionego PBT Ultradur® B 4520. Cechuje się niską nasiąkliwością, a w związku z tym wysoką stabilnością wymiarową. Ponadto, łączy w sobie atrakcyjne wykończenie powierzchni ze stabilnością wymiarową w wysokich temperaturach. Ta odpowiednio zrównoważona kombinacja właściwości jest podstawą dla zapewnienia bezpiecznego montażu kierownicy na module mocowanym na kolumnie.

źródło: Informacja prasowa
fot. freeimages.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ