Partner serwisu
17 maja 2016

Czas na gaz

Kategoria: Z życia branży

Obok badania jakości klasycznych paliw silnikowych na stacjach benzynowych laboratoria Spółki Polwax w Jaśle i Czechowicach rozwijają także badania LPG. Według raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego po kilku latach stagnacji rok 2015 był drugim z kolei okresem, kiedy w Polsce odnotowano wzrost globalnej konsumpcji gazu płynnego LPG.

Czas na gaz

Globalna konsumpcja tego produktu wyniosła 2 245 tys. ton, co oznaczało wzrost o 2 proc. w stosunku do konsumpcji w 2014 roku. Gaz do napędu samochodów nadal stanowił główny udział w całkowitej sprzedaży gazu skroplonego, tj. 75,3 proc. całości zużycia tego gazu w Polsce.

– Jak w przypadku każdego paliwa, niezwykle istotne dla użytkownika są parametry gazu, który tankuje do zbiornika swojego pojazdu. Nasze zespoły są w stanie pobrać próbkę w dowolnym miejscu w Polsce. Oznaczamy wszystkie niezbędne parametry, jakie paliwo powinno posiadać zgodnie z polskimi przepisami i normami – podkreśla Izabela Robak, dyrektor rozwoju w Polwax S.A.

Przede wszystkim doświadczenie

Ze względu na niebezpieczeństwo związane z pobieraniem próbek skroplonych gazów węglowodorowych LPG mogą być one pobierane tylko przez odpowiednio przeszkolone osoby, znające zasady postępowania i przestrzegające niezbędnych środków ostrożności związanych z pobieraniem próbek, bezpiecznym użytkowaniem pojemników na próbki oraz ich transportem.

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w Polsce jeździ niemal 3 mln samochodów zasilanych gazem płynnym. To bardzo interesujący rynek dla laboratoriów specjalizujących się w badaniu jakości paliw.

– A to tylko część rynku. Mamy przecież ciągi technologiczne i systemy grzewcze zasilane gazem LPG, paliwo to jest stosowane zarówno w firmach, jak również w mniejszych i większych domach. Wszędzie tam możemy pobrać próbkę do badania – dodaje Anna Król kierownik laboratorium w Polwax S.A.

Jakość paliwa coraz ważniejsza

Na polskim rynku pojawiły się pierwsze samochody zasilane mieszanką oleju napędowego i jednego z trzech paliw gazowych: LPG, CNG lub biogazu. Do komór spalania silnika podawana jest zmniejszona dawka oleju napędowego, którą uzupełnia dodatkowa porcja gazu wtryskiwana do układu dolotowego powietrza. Podczas jazdy system ogranicza ilość oleju napędowego, podając jednocześnie do silnika odpowiednią dawkę gazu. Gaz nie jest wtryskiwany na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na maksymalnych obrotach.

– Dziś mówimy przede wszystkim o LPG. Tutaj jakość paliwa, biorąc pod uwagę choćby tylko wartość używających go pojazdów, będzie jeszcze ważniejsza – dlatego zdecydowaliśmy się na dalsze rozwijanie usług w tym zakresie. Już dziś jesteśmy gotowi do świadczenia usług analityczno- badawczych dla producentów, dystrybutorów oraz użytkowników. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie badania LPG, a zaplecze badawcze gwarantuje spełnienie oczekiwań najbardziej wymagających klientów. Jesteśmy niezależnym, akredytowanym laboratorium, a dzięki udziałowi w pracach Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nasze badania dostosowywane są na bieżąco do obowiązujących norm i wymagań prawnych – zapewnia Anna Król.

 

Źródło i fot.:  POLWAX SA

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ