Partner serwisu
17 listopada 2023

Biznes solny Grupy CIECH zwiększa przychody

Kategoria: Aktualności

Po dziewięciu miesiącach 2023 roku Grupa CIECH wypracowała 34 mln zł zysku netto na działalności kontynuowanej, czyli o 85 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Wynik znormalizowany EBITDA spadł o 17 proc. – do 551 mln zł rok do roku.

Biznes solny Grupy CIECH zwiększa przychody

Grupa wypracowuje najlepsze możliwe wyniki finansowe w utrzymujących się trudnych warunkach osłabionej globalnej koniunktury. Biznes solny, m.in. dzięki rosnącemu znaczeniu nowoczesnej warzelni soli w niemieckim Stassfurcie, zwiększył swoje przychody o prawie połowę – do 376 mln zł (z poziomu 255 mln zł, wzrost o 47 proc. rok do roku). Dzięki temu Grupa utrzymała wyniki kluczowego segmentu Soda (biznesy sodowy i solny), który wypracował 457 mln zł wyniku EBITDA wobec 476 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku. W porównaniu do ubiegłego roku, koniunktura na rynkach, na których działa Grupa CIECH, nadal pozostaje niesprzyjająca, jednak Grupa aktywnie reaguje na rynkowe wyzwania, koncentrując się na generowaniu przepływów pieniężnych i optymalizując wydatki inwestycyjne. Poszczególne biznesy Grupy ograniczają koszty stałe przy jednoczesnej kontynuacji kluczowych inwestycji, które mają zapewnić jej rozwój i konkurencyjność oraz realizację celów strategii ESG.

Wynik EBITDA(Z) pozostaje pod presją spowolnienia gospodarczego. Po trzech kwartałach br. pozostaje na wyższym poziomie (551 mln zł) w porównaniu do wydatków inwestycyjnych, wynoszących 323 mln zł.

Zysk netto wynosi 34 mln zł. Niższy niegotówkowy wynik finansowy wystąpił głównie na skutek różnic kursowych i zawiązanych rezerw. Na jego ogólny pozytywny wpływ miały korzystne dla CIECH rezultaty postępowań wokół sporów podatkowych.

Przychody, wynoszące 4 078 mln zł (dynamika wzrostu o 5 proc. rok do roku), wciąż znajdują się pod presją słabszej globalnej koniunktury.

Grupa podtrzymuje prognozę na 2023 rok, zakładającą osiągnięcie 860-920 mln zł wyniku EBITDA(Z). Warunkiem osiągnięcia tego celu jest rozpoznanie w wynikach otrzymanej w 2023 roku dotacji dla przemysłu energochłonnego w Niemczech.

Na koniec września 2023 r. Grupa posiadała na kontach 359 mln zł środków pieniężnych.

– Po trzech kwartałach 2023 roku pozostajemy pod presją wynikającą ze spowolnienia gospodarczego, wpływającego na wolumen i ceny, ostrej konkurencji na rynku sodowym, utrzymujących się wyzwań w rolnictwie i przemyśle meblarskim, czyli tam, gdzie działają nasi klienci. W wymagającym otoczeniu podtrzymujemy jednak scenariusz realizacji całorocznej prognozy. Mamy świadomość, że działamy w biznesach cyklicznych. Odpowiadamy na wyzwania rynkowe, zachowując jednocześnie długoterminową perspektywę rozwoju. Zdywersyfikowane produktowo i geograficznie biznesy o rosnącej efektywności przystosowują się do zmiennych warunków, ograniczając m.in. koszty stałe i dokonując niezbędnej selekcji inwestycji. Jednocześnie koncentrujemy się na transformacji energetycznej, inwestycjach w badania i rozwój oraz poszerzaniu portfela produktów – mówi Kamil Majczak, Prezes Zarządu CIECH S.A.

SODA, SÓL

W trzecim kwartale dalej obserwowane jest wyraźne spowolnienie na rynku. Cała branża sodowa działa w warunkach niższego popytu w skali globalnej. Ma to związek z pogorszeniem koniunktury i ograniczeniem produkcji przez głównych odbiorców sody – m.in. wytwórców szkła płaskiego. Wyzwaniem są również stosunkowo wysokie koszty surowców wskutek wcześniejszych zabezpieczeń, jak również zaostrzenie konkurencji, łączące się ze spowolnieniem gospodarczym w Chinach, a także na rynku europejskim. Po trzech kwartałach 2023 roku CIECH broni poziomu przychodów segmentu Sodowego (3 229 mln zł; w porównaniu do 2 849 mln zł w analogicznym okresie ub.r.; wzrost o 13 proc. rok do roku) przy wzroście udziału biznesu Sól w przychodach. Utrzymanie wyniku EBITDA po trzech kwartałach 2023 r. dla całego segmentu sodowego na poziomie 457 mln zł, tj. jedynie o 4 proc. niższym niż w analogicznym okresie rekordowego 2022 roku, to efekt optymalizacji działalności segmentu oraz rosnącej kontrybucji nowej warzelni soli w niemieckim Stassfurcie.

AGRO, PIANKI

Biznes Agro wciąż funkcjonuje w warunkach załamania europejskiego rynku herbicydów i utrzymującym się wysokim poziomie zapasów. Jednocześnie opłacalność produkcji rolnej pozostaje na niskim poziomie. W tej sytuacji popyt ze strony rolników na środki ochrony roślin pozostaje niski, a producenci dążą do minimalizacji poziomu zapasów. Wyzwaniem pozostaje również wysoka konkurencja ze strony chińskich producentów. Po trzecim kwartale 2023 r. przychody CIECH w biznesie Agro spadły o 30 proc. do poziomu 295 mln zł. Segment Agro CIECH wykazuje jednak długofalowy potencjał, kontynuując rozwój międzynarodowy – m.in. poprzez rejestrację na kolejnych rynkach innowacyjnego herbicydu Halvetic, dostępnego już w 18 państwach. Jednocześnie toczą się intensywne prace nad nowymi formulacjami, a także nad uruchomieniem nowoczesnego laboratorium R&D w celu przyspieszenia badań nad autorskimi produktami. Długoterminowym celem Biznesu Agro jest zwiększenie udziału własnych formulacji kosztem produktów generycznych.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 r. biznes Pianki osiągnął wynik EBITDA(Z), wynoszący 22 mln zł, uzyskując przychody w wysokości 196 mln zł (wobec 249 mln w analogicznym okresie rok wcześniej), mimo osłabienia koniunktury w Polsce i Niemczech, gwałtownego spadku popytu ze strony producentów mebli oraz zaostrzenia się konkurencji. Spółka z Bydgoszczy utrzymuje wiodącą pozycję na rynku, rozwijając zrównoważoną produkcję materaców i ograniczając wykorzystanie surowców ropopochodnych (certyfikat ISCC Plus), a także otwiera się na sprzedaż B2C – w trzecim kwartale spółka CIECH Pianki wprowadziła na rynek materace Snoovio produkowane z surowców pozyskiwanych ze zrównoważonych źródeł.

KRZEMIANY, OPAKOWANIA

Mimo spowolnienia gospodarczego w branżach, do których trafiają produkty Grupy i licznych wyzwań, wyniki segmentu Krzemiany na tle branży pozostają na stabilnym poziomie. Wynik EBITDA(Z) Grupy za okres styczeń-wrzesień 2023 wyniósł 61 mln zł (spadek o 5 proc. rok do roku) a przychody 330 mln zł. Segment mierzy się z ograniczeniem zamówień na krzemiany sodu związanym ze spadkiem popytu na krzemionkę strącaną w Europie. Na tym tle efektywna i zrównoważona produkcja w zakładach CIECH pozwala na wypracowywanie relatywnie pozytywnych wyników finansowych.

Biznes Opakowania odnotował po trzech kwartałach 2023 r. mocne odbicie do góry, uzyskując wynik EBITDA(Z) w wysokości 48 mln zł oraz przychody wynoszące 122 mln zł. Wyniki te świadczą o skuteczności optymalizacji procesu produkcji oraz konkurencyjnej pozycji na wymagającym rynku, charakteryzującym się coraz powszechniejszym stosowaniem wkładów do zniczy.

PERSPEKTYWA

Plany dla biznesów CIECH zakładają rozwój i inwestycje z myślą o zwiększaniu konkurencyjności i dążeniu do zrównoważonej produkcji, zgodnie z przyjętymi w strategii ESG celami. CIECH wdraża strategię redukcji emisji CO2, co — poza aspektem środowiskowym — przekłada się także na zmniejszenie kosztów produkcji i poprawę pozycji rynkowej. W biznesie sodowym CIECH realizuje projekt wykorzystania odpadów jako surowca do produkcji energii cieplnej, realizowany będzie projekt konwersji kotłów na biomasę, a analizowane jest m.in. wykorzystanie gazu oraz odnawialnych źródeł energii z wiatru i słońca. Rozwijany jest również portfel produktów w konkretnych segmentach.

17 listopada 2023 roku nastąpi przymusowy wykup 4.57% akcji CIECH S.A. i tym samym osiągnięcie przez KI Chemistry 100% udziału w akcjonariacie spółki. Zgodnie z zapowiedziami głównego akcjonariusza, spółka zostanie wycofana z obrotu publicznego. Po wycofaniu akcji CIECH S.A. z obrotu Zarząd Grupy zamierza utrzymać ambitne plany w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz ładu korporacyjnego Grupy.

źródło: Grupa CIECH
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ