Partner serwisu
12 lutego 2015

Efektywność po nowemu

Kategoria: Energetyka w chemii


Rezygnacja z przetargów
Projekt znowelizowanej ustawy o efektywności energetycznej nie zawiera już zapisów o przetargach ogłaszanych przez Prezesa URE. Ten element – trudny w kontekście skuteczności całej procedury pozyskiwania białych certyfi katów, jak opisano powyżej – został zastąpiony „wnioskiem podmiotu realizującego przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia tego samego rodzaju służącego poprawie efektywności energetycznej” (art. 13 ust. 3 projektu ustawy). Równocześnie zapisy art. 14 ust. 4 projektu ustawy, mówiące o tym, że „Podmiot, który otrzymał świadectwo efektywności energetycznej zawiadamia Prezesa URE o zakończeniu przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej, w terminie 45 dni od dnia ich zakończenia.”, znaczyć mogą tyle, że w nowej perspektywie prawnej praktycznie będzie można ubiegać się tylko o przyznanie białych certyfi katów dla działań planowanych. Tego typu interpretacja koncentruje pomoc z ww. mechanizmów na działaniach planowanych, dla których wskaźniki ekonomiczne nie zawsze byłyby obiecujące bez dodatkowego wsparcia. Takie podejście jest zgodne z jednym z celów, dla których przedmiotowe przepisy zostały opracowane. Duże znaczenie mają również zmiany w zakresie postaci wnioskowanej oszczędności energii. W obowiązującej ustawie wartość świadectwa efektywności energetycznej koresponduje z oszczędnością energii pierwotnej. Takie podejście, uwzględniające zapisy rozporządzenia [4], jest bardzo korzystne – przykładowo oszczędność energii fi nalnej wyrażonej w postaci energii elektrycznej podnosi tę wartość około trzykrotnie przy przejściu na energię pierwotną. W projekcie ustawy wartość świadectwa będzie tożsama z zaoszczędzoną ilością energii fi nalnej niezależnie od formy, w jakiej ta oszczędność występuje. To podejście jest oczywiście mniej korzystne od aktualnego.

Brak opłaty zastępczej
Nowelizowana ustawa nie zakłada już możliwości uiszczania opłaty zastępczej przez podmioty wymienione w art. 9 ust. 2. Obowiązek ten będzie można spełnić poprzez: • realizację przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku którego uzyskuje się oszczędności energii finalnej, • uzyskanie i przedstawienie do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectwa efektywności energetycznej.
Tego typu propozycja – bardzo jednoznaczna – spowoduje zwiększenie liczby podejmowanych działań proefektywnościowych i zarazem ożywienie w obrocie białymi certyfi katami. Należy zaznaczyć, że obecnie nie są znane zamierzenia co do ewentualnego uregulowania ram cenowych za wartość 1 toe wyrażonej w postaci białego certyfi katu. Jest wielce prawdopodobne, że taka regulacja w przedmiotowym projekcie ustawy nie będzie miała miejsca. W obecnie obowiązującej ustawie ramy te zostały określone poprzez wysokość jednostkowej opłaty zastępczej wyrażonej w zł/toe [4]. Opisane podejście przysporzy sporo problemów podmiotom objętym obowiązkiem w myśl ustawy, których obszar działalności biznesowej jest zlokalizowany na terenach, gdzie podjęto sporo inicjatyw proefektywnościowych (np. u odbiorców końcowych), takich jak termomodernizacje, działania w zakresie oświetlenia lub lokalnych sieci ciepłowniczych.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ