Środa, 26 lipca 2017 r.

Imieniny: Anny, Joachima KONTRAST

bip_2017 wiswp_2017
Partner serwisu:
Data rozpoczęcia konferencji:

25 stycznia 2017 r.

Miejsce konferencji:

Płock

XXIII Sympozjum CHEMIA 2017

Europa porośnięta trawą?

03.02.2017

O skutkach unijnej polityki ekologicznej i o tym, jak LOTOS ocenia 2016 r. i co planuje na lata kolejne – mówi Wojciech Blew, dyrektor ds. strategii i innowacji Grupy LOTOS S.A.

Jak miniony rok zapamięta Grupa LOTOS? Z pewnością jako czas wdrażania projektu EFRA – budowę instalacji koksowania i instalacji pomocniczych. – W zeszłym roku zdecydowanie „wyszła ona z ziemi”, obecnie jesteśmy na etapie montażu dużych aparatów. Uruchomienie instalacji planujemy na połowę 2018 r. – mówi Wojciech Blew.

Grupa inwestowała również w upstream i  ten kierunek zamierza kontynuować w 2017 r.; jak również kontynuować prace nad podnoszeniem efektywności energetycznej instalacji rafineryjnych.

Wyniki finansowe Grupy LOTOS za 3 kwartały 2016 roku także Lbyły znacznie lepsze niż w tym samym czasie rok wcześniej. Jak mówi W. Blew, aż 30% EBIDTA pochodziło z wydobycia. – Nauczyliśmy się bowiem pracować w otoczeniu niskich cen ropy, dzięki czemu zrekompensowaliśmy niższe marże rafineryjne – wyjaśnia.

Dyrektor ds. strategii i innowacji podkreśla również, że 2016 rok był okresem pracy bez nieplanowanych przerw  w ruchu instalacji rafineryjnych. – Nie odnotowaliśmy żadnych niebezpiecznych zdarzeń, problemów. A warto przypominać, że był to ostatni rok przed planowanym na marzec br. wielkim remontem rafinerii.

Nacisk na ekologię

Forsowane przez UE zmiany w zakresie ograniczania energochłonności, emisji to temat szeroko dyskutowany m.in. w branży rafineryjnej. – Te zmiany to dobry kierunek, lecz powinny dotyczyć wszystkich, a tymczasem dziś dotykają jedynie Europy – mówi W. Blew. – Skutek? Około 20 rafinerii już zamknięto. Z drugiej strony wciąż są budowane nowe, lecz nie na naszym kontynencie, któremu coraz trudniej konkurować z rynkami światowymi. Wizja polityków to Europa zielona. Czy ekologiczna? A może porośnięta trawą? – pyta.

Mówiąc o ekologii nie sposób nie poruszyć aktualnego dziś problemu smogu. Wg. analiz, za jego powstanie w znacznym stopniu odpowiada niska emisja. Ograniczyć ją może program wymiany pieców opalanych np. LPG czy lekki olej opałowy zamiast węglem. Receptą na polepszenie jakości powietrza jest również zastępowanie tradycyjnych samochodów pojazdami elektrycznymi. Jak zapewnia dyrektor Blew, LOTOS przygotowuje się na ten trend, wpisując w strategię koncepcję LOTOS Energy Hub - w przyszłości stacje staną się miejscem tankowania i ładowania różnych typów paliw w różnych formach (np. CNG, LNG, prąd elektryczny, wodór).

– Tu należy zwrócić uwagę na to, że znaczna część finansów państwa pochodzi z akcyzy. Akcyza na prąd jest niższa niż na paliwa. Czy powstaną zachęty do zakupu samochodów elektrycznych? – zastanawia się dyrektor z LOTOS. – Darmowe przejazdy tunelami, mostami? Jest tak w Norwegii – państwie finansowanym z ropy, promującym auta na prąd.

 

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.