Partner serwisu

Nowa alternatywa dla ropy

Kategoria: Paliwa

Eter dwumetylowy jest paliwem perspektywicznym, wypróbowanym w Japonii i krajach Azji Południowo-Wschodniej, czystym pod względem ekologicznym. Podobieństwa do LPG powodują łatwość użytkowania i przechowywania w istniejących instalacjach. Jednak dla uzyskania pełnej wiedzy o własnościach palnych i wybuchowych potrzebne są w dużej skali badania większej ilości parametrów.


 

Nowa alternatywa dla ropy

Zaletą eteru dwumetylowego, jako paliwa, to przede wszystkim łatwość jego wytwarzania z syngazu (gazu syntezowego, otrzymywanego w procesie zgazowania węgla) i metanolu. Wytwarzanie i użytkowanie DME może przebiegać w cyklu zamkniętym co jest ważne dla środowiska (rys). Pozostałe zalety zarówno środowiskowe, jak i paliwowe DME to: łatwość konwersji gaz – ciecz, brak siarki, bezdymne spalanie bez NOx i PM (pariculate matter – cząstki pyłu wdychalnego – szkodliwe dla zdrowia, bardzo nielubiane przez ekologów). Ponadto DME łatwo miesza się z innymi węglowodorami i daje się przetwarzać w inne produkty. Jako paliwo DME jest bardzo korzystny, może być uważany za „bezdymny diesel” bez cząstek węgla (PM) w spalinach, jak również stosowany bezpośrednio w ogniwach paliwowych. Łatwo miesza się z olejem napędowym i LNG.

W Japonii pozytywne wyniki uzyskano w transporcie samochodowym, w ciężarówkach o ładowności do 20 ton. W 2010 roku w tym kraju jeździło 4800 cystern i funkcjonowało 2800 stacji paliwowych z dystrybutorami DME. Autor artykułu nie dysponuje nowszymi danymi, ale jest wysoce prawdopodobne, że są one znacznie wyższe. Również w Polsce wzrasta zainteresowanie eterem dwumetylowym, jako paliwem dla motoryzacji, chociaż jest on w kręgu zainteresowań głównie uczelni i ośrodków badawczych.

RYS. 1 Zamknięty cykl użytkowania DME jako paliwa. Przedstawia on wariant wytwarzania DME z biomasy, podlegającej zgazowaniu, w wyniku czego otrzymuje się gaz syntezowy przetwarzany następnie na DME i wodór. Wytworzony w spalaniu dwutlenek węgla wraca do roślinności.(źródło : DME Handbook; Japan DME Forum – tekst angielski 2010)

Zagrożenia wynikające z stosowania tego rodzaju paliwa ogólnie są mało rozpoznane – parametry palności są znane, ale z sporym rozrzutem wyników (np. minimalna energia zapłonu). Zagrożenia dla zdrowia nie są bardzo intensywne – mogą wystąpić w przypadku rażącego nieprzestrzegania elementarnych przepisów postępowania z substancjami chemicznymi. Wartość NDS dla eteru dwumetylowego jest bardzo wysoka i wynosi 1000 mg/m3. Karta charakterystyki podaje, że DME wchłania się do organizmu przez przewód pokarmowy, układ oddechowy i uszkodzoną skórę. Te działania odnoszą się do pracy w bardzo wysokich stężeniach w powietrzu lub nieodpowiedzialnych zachowaniach. DME, pod względem zagrożenia dla zdrowia jest bezpieczniejszy niż benzyna i olej napędowy.
 

fot.: PGNiG

Więcej przeczytacie Państwo w numerze 2/2014 magazynu „Chemia Przemysłowa”


 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ