01 lutego 2017

Wirtualna rafineria to nie science fiction

Kategoria: XXIII Sympozjum CHEMIA 2017

– Już dziś istnieją symulatory, cyfrowe instalacje, pozwalające na szybkie dostosowanie się do zmieniającego rynku – mówi Tomasz Haiduk, dyrektor branż Digital Factory oraz Process Industries and Drives w Siemens Sp. z o.o., który uczestniczy również w pracach Zespołu ds. Transformacji Przemysłowej przy Ministerstwie Rozwoju.

Wirtualna rafineria to nie science fiction

Przemysł rafineryjny to jeden z najbardziej kapitałochłonnych przemysłów świata, gdzie inwestycje zajmują wiele lat i wymagają ogromnych nakładów. W co inwestuje? W jakim kierunku się rozwija? – Już dziś pojawiają się symulatory, cyfrowe instalacje, pozwalające na szybkie dostosowanie się do zmieniającego rynku – mówi dyrektor Haiduk. – Na takim cyfrowym bliźniaku instalacji będzie można prowadzić symulacje „co by było, gdyby…”. Wirtualna rafineria to już zatem nie science fiction.

Samochody elektryczne? W miastach

Czy zagrożeniem dla producentów paliw mogą być samochody elektryczne? T. Haiduk traktuje je jako szansę na rozwój tego przemysłu, który jednak będzie musiał zmienić swoje portfolio. Zresztą rozwój aut „na prąd” to też na razie raczej dalsza, niż bliższa przyszłość. – Technologicznie wyprodukowanie miliona samochodów elektrycznych nie jest wielkim problemem. Barierę stanowi natomiast infrastruktura. Kto bowiem ma postawić stacje zasilające? Wciąż nie ma również technologii, która potrafi wtłoczyć energię do akumulatora w 3 minuty, by auto przejechało 400 km – podkreśla dyrektor z Siemensa.

T. Haiduk uważa, że elektromobilność w Polsce będzie rozwijała się w dwóch kierunkach. Po pierwsze – w miastach. – Transport publiczny przejdzie na czystsze rozwiązania: pojazdy gazowe, elektryczne. Inna kwestia to transport dalekobieżny. Tu na razie nie ma alternatywy – trudno wyobrazić sobie na razie elektryczne TIRy – podsumowuje.

 

Wypowiedzi pochodzą z debaty „W poszukiwaniu obszarów synergii… Sposób na rozwój polskiego przemysłu rafineryjnego”, która odbyła się 25 stycznia w ramach XXIII sympozjum naukowo-technicznego CHEMIA 2017.


Tagi: Siemens;Chemia 2017;cyfrowe instalacje;płock;Samochody elektryczne;sympozjum;symulatory;Tomasz Haiduk
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ